چرا انجام بازی پاسور حرام است؟
حکم بازی پاسور چیست؟
علت حرام شدن پاسور به خاطر آلت قمار بودن آن است. بازی کردن با آلات قمار هرچند بدون برد و باخت باشد اشکال دارد و خرید و فروش و نگهداری آن حرام است. فقها پاسور را از آلات قمار به حساب آورده اند لذا حرام است و از بین بردن آن لازم می باشد. قمار از نظر آیات و روایات مورد نهی شدید قرار گرفته و مسلمانان از آنها شدیداً نهی شده اند که تنها به یک آیه اشاره می شود. خداوند می فرماید: ای کسانی که ایمان آورده اید شراب و قمار و بت ها و… پلید و از اعمال شیطان محسوب می شوند و از آنها احتراز و دوری کنید تا رستگار شوید
تمام دانشمندان و روانشناسان معتقدند هیجانهای روانی عامل اصلی بسیاری از بیماریهای عصبی و روانی است و قمار بزرگترین عامل پیدایش هیجان می باشد و می گویند ۳۰ درصد جنایتها با قمار رابطه مستقیم دارد و از عوامل بوجود آمدن جنایات دیگر نیز می باشد و از نظر اقتصادی منشأ ضررهای فراوانی می باشد. در طول سال میلیونها بلکه میلیاردها ثروت مردم از بین می رود علاوه برآنکه ساعات زیادی از نیروی انسان در این راه تلف می گردد
قمار بازان وقتی برنده می شوند و میلیونها سرمایه دیگران را تصاحب می نمایند دیگر هرگز حاضر نیستند تن به کارهای تولیدی و اموری که به نفع جامعه انسانی است بدهند در نتیجه چرخهای تولید از کار می افتد و زندگی مردم فلج می شود و تمام قمار بازان و عائله آنها سر بار اجتماع هستند و بدون این که کمترین سودی به اجتماع برسانند از دست رنج آنها استفاده می نمایند و قمار یعنی قربانی کردن مال و شرف برای بدست آوردن مال مردم به خدعه و نیز تزویر.
و اگر روزی موضوع عوض شود و همانند شطرنج که امام خمینی فرمودند: اگر از آلت قمار بودن خارج شود و برد و باخت در آن نباشد بلااشکال خواهد بود چنانکه بعضی از مراجع معظم تقلید در صورت خروج از آلت قمار بودن فتوا به جواز داده اند.
سؤال: بازی کردن، خرید و فروش و نگهداری آلات قمار، مثل ورق پاسور، تخته نرد … و دیگر و مسائل قمار در صورتی که قصد برد و باخت در کار نباشد و فقط جهت بازی و سرگرمی باشد چه حکمی دارد؟ جواب: بازی با آلات قمار هرچند بدون برد و باخت باشد اشکال دارد و خرید و فروش و نگهداری آلات قمار حرام است.
اگر پاسور واقعاً یک ورزش فکری باشد و از آلات قمار بودن خارج شود و برد و باختی در آن نباشد چند نفر از مراجع فتوا به جواز داده اند. ولی پاسور به هیچ وجه ورزش فکری محسوب نمی شود و برد و باخت در آن به تیز هوشی و فکر مربوط نیست. بیشتر با اتفاق و شانس در ارتباط است و در دنیا هم به عنوان ورزش فکری شناخته نشده است برخلاف شطرنج که در ارتباط مستقیم با فکر و اندیشه می باشد و تیز هوشی در آن حرف اول را می زند و اگر روزی پاسور هم مثل شطرنج باشد و به عنوان یک ورزش فکری حساب شود در آن صورت به نظر برخی از مراجع جایز خواهد شد.
احکام بازی با پاسور از نظر مقام معظم رهبری
س ۱۱۲۱٫ آیا اگر افراد بدون شرط بندی و قصد قمار و بُرد و باخت و کسب درآمد بلکه فقط برای سرگرمی و مشغول بودن، مبادرت به بازی با ورق کنند، آن افراد مرتکب حرام شدهاند؟ حضور در مجالس بازی با ورق برای تفریح چه حکمی دارد؟
ج. بازى با ورقى که عرفاً از آلات قمار محسوب مىشود، بهطور مطلق حرام است و جایز نیست انسان با اختیار در مجلس قمار یا بازى با آلات قمار شرکت کند.
س ۱۱۲۲٫ آیا استفاده از ورقهای پاسور در صورتی که برای بازیهای فکری محض که بدون شرط بندی بوده و متضمّن مفاهیم علمی و دینی باشند، جایز است؟ بازی با ورقهایی که با چیدن آنها به نحو خاصی، بعضی از شکلها مثل موتورسیکلت یا ماشین و مانند آن ایجاد میشود و در عین حال استفاده از آنها برای شرطبندی و مسابقه هم ممکن است، چه حکمی دارد؟
ج. بازى با ورقهایى که عرفاً، آلات قمار محسوب مىشوند، مطلقاً جایز نیست ولى بازى با ورقهایى که عرفاً آلت قمار محسوب نمىشوند، بدون شرط بندى اشکال ندارد.
و بهطور کلى بازى با هر چیزى که مکلّف تشخیص دهد از آلات قمار است و یا در آن شرط بندى شود، به هیچ وجه، جایز نیست.
و بازى با هر وسیله اى که جزء آلات قمار به حساب نیاید، بدون شرط بندى، اشکال ندارد.
س ۱۱۲۳٫ بازی باگردو و تخم مرغ و چیزهای دیگری که شرعاً مالیّت دارند، چه حکمی دارد؟ آیا این بازیها برای کودکان جایز است؟
ج. اگر بازى قمار و شرط بندى باشد، شرعاً حرام است و طرف برنده، مالک چیزى که برده و از طرف مقابل گرفته است، نمىشود. ولى اگر بازىکنندگان غیربالغ باشند شرعاً مکلّف نبوده و تکلیفى ندارند، هرچند که مالک چیزى که مىبرند نمىشوند.
س ۱۱۲۴٫ آیا شرط بندی با پول یا غیر آن در بازی با غیر آلات قمار جایز است؟
ج. شرط بندى در بازى جایز نیست هرچند بازى با غیر آلات قمار باشد.
س ۱۱۲۵٫ بازی با آلات قمار مانند پاسور و غیر آن از طریق کامپیوتر چه حکمی دارد؟
ج: اگر بازی بین دو نفر باشد، حکم بازی با آلات قمار را دارد و اگر به تنهایی بازی میکند، در صورتیکه مفسده ای بر آن مترتب نباشد، اشکال ندارد.
فتاوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله) درباره قمار و پاسور
۱- قرعه کشی بین همکاران
سؤال: ما چند نفر همکاریم در اداره بعضی وقت ها قرعه می اندازیم که یک نفر کیک و ساندیس بخرد. آیا اشکال دارد؟
جواب: قرعه کشی شرعا جایز نیست
۲- برگزاری قمار بین کفار توسط مسلمان
سؤال: قمار بین کفار توسط مسلمان چه حکمی دارد؟
جواب: اشکال دارد
۳- بازی پاسور
سؤال: آیا بازى با پاسور بدون برد و باخت جایز است؟
جواب: اگر پاسور در عرف عام از آلت قمار خارج شده و صرفاً به عنوان یک سرگرمى استفاده مى شود بازى با آن بدون برد و باخت مالى اشکال ندارد
۴- بازیهای مشکوک به قمار
سؤال: چه نوع بازیهایى قمار محسوب مى شود؟ اخیرا در این مناطق بازیهایى به نام «رُمینو» که مشکوک به نظر مى رسد رواج یافته، آیا مى توان بازى فوق را انجام داد؟
جواب: آنچه در میان مردم به عنوان قمار شناخته مى شود حرام است و موارد مشکوک اشکالى ندارد به شرط این که پول یا چیز دیگرى برد و باخت نکنند.
۵- حکم ورق بازی کردن
سؤال: آیا ورق بازی کردن با دوستان یا فامیل در خانه و فقط برای تفریح بدون مطرح بودن برد و باخت حرام است؟ اگر حرام است لطفا علت را نیز برایم بنویسید. با تشکر
جواب: در صورتی که از آلت قمار بودن خارج شده باشد و در نزد توده مردم به عنوان یک وسیله تفریحی یا ورزشی شناخته شود بازی با آن بدون برد و باخت مالی اشکال ندارد در غیر این صورت اشکال دارد.
۶- ورق بازی با کامپیوتر
سؤال: ورق بازی کردن با کامپیوتر برای سرگرمی چه حکمی دارد؟ با علم به اینکه ۱ – ورق غیر ملموس است یا به عبارت دیگر بازی بصورت نرم افزاری میباشد ۲- – با شخص دیگری بازی صورت نمیگیرد که حکم مفسده و یا قمار داشته باشد.
جواب: در فرض سؤال اشکالی ندارد.
۷- تعریف آلات قمار
سؤال: آلات قمار چیست؟
جواب: آلات قمار، آلاتی را می گویند که در عرف معمولاً با آن قمار انجام می دهند و با این عنوان شناخته می شود
۸- ملاک خروج آلت قمار بودن
سؤال: مراجع بزرگوار در رساله هاى خود پیرامون «ورزش ها» چنین بیان داشته اند: «هر گاه بازى یا ورزشى، از آلت قمار بودن خارج شده باشد، اشکال ندارد.» سؤال حقیر این است که: ملاک خروج از آلت قمار بودن چیست؟
۱ـ آیا ملاک همه مردم دنیا هستند، یا اکثریّت مردم؟
۲ـ آیا ملاک همه مردم مسلمان هستند، یا اکثریّت مسلمانان، یا کشور ایران؟
۳ـ آیا نباید احدى در این دنیا با وسیله مذکور، قمار کند، یا ملاک چیز دیگرى است؟
جواب: ملاک این است که در منطقه اى که با آن بازى مى کنند مردم به عنوان یک آلت قمار به آن نگاه نکنند، بلکه آن را یکى از انواع ورزش بشمارند
۹- تعریف قمار
سؤال: سلام علیکم تعریف کلمه قمار چیست؟
جواب: قمار نوعی بازی است با آلات مخصوص که در آن برد و باخت مالی وجود دارد
آیا بازی کردن با ورق (پاسور) بدون برد و باخت در صورتی که از آلت قمار خارج شده باشد اشکال دارد؟
در خصوص سؤال مذکور حضرت امام خمینی (قدس سره) و دیگر مراجع عظام فرموده اند که: بازى با ورقهایى که عرفاً، آلات قمار محسوب مىشوند(پاسور)، مطلقا جائز نیست (چه با برد و باخت و چه بدون برد و باخت) ولى بازى با ورقهایى که عرفاً آلت قمار محسوب نمىشوند؛ مثل ورق هایی که نوعی بازی فکرى محض بدون شرطبندى بوده و متضمّن مفاهیم علمى و دینى باشند، جایز است یا ورقهایى که با چیدن آنها به نحو خاصى، بعضى از شکل ها مثل موتور سیکلت یا ماشین و مانند آن ایجاد مىشود بدون شرط بندى اشکال ندارد.