پزشکی

۵ بیماری شایع زمستانی در کودکان

بیماری های رایج زمستان

زمستان زمانی است که بیشتر بچه ها همراه با بزرگ ترها هم بیمار می شوند. طبق بیانیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، “سرماخوردگی معمولی دلیل اصلی غیبت کودکان از مدرسه و بزرگسالان از کار  است”.

این فقط به دلیل هوای سرد بیرون نیست، بلکه به دلایل دیگری نیز می باشد. به دلیل سردی هوا، کودکان قادر به بازی و بیرون رفتن نیستند. هنگامی که آنها در داخل خانه هستند، همیشه پشت درهای بسته، احتمال ابتلا به عفونت بسیار بیشتر می شود. اگر فرد دیگری در خانه آلوده باشد یا فرد مبتلا زودتر به خانه مراجعه کرده باشد، عفونت در محیط باقی می ماند و از آنجایی که کودکان آسیب پذیر هستند، به سرعت بیمار می شوند.

ممکن است تعدادی از بیماری ها در کودکان وجود داشته باشد که در فصل زمستان به آنها مبتلا شوند. در اینجا لیستی از بیماری های رایج زمستانی در کودکان آورده شده است.

۱٫ ویروس سنسیتیال تنفسی

این یک مشکل رایج عفونت تنفسی است که در کودکان کمتر از ۲ سال اتفاق می افتد. هنگامی که عفونت متورم می شود، منجر به مشکل برونشیولیت می شود. ویروس سنسیتیال تنفسی یا RSV می تواند یک مشکل جدی در نوزادان باشد.

علائم ۲ روز طول می کشد تا خود را نشان دهند و ممکن است در ۳-۴ روز آینده ایجاد شوند. علائم بیماری عبارتند از:

الف آبریزش بینی
ب سرفه
ج. تنفس سریع
د تب
ه. احتقان در راه هوایی فوقانی

اگر مشکل در نوزادان تازه متولد شده رخ دهد، می تواند منجر به وقفه در تنفس نیز شود. علائم ممکن است تا ۳ هفته قبل از درمان باقی بمانند. بسیاری از پزشکان به والدین پیشنهاد می‌کنند که از قطره‌های نمکی استفاده کنند و سرنگ لامپ مایعات بینی را پاک کرده و احتقان را کاهش دهد.

۲٫ آنفولانزا

آنفولانزا یا آنفولانزا یکی دیگر از عفونت های تنفسی است که می تواند به طور ناگهانی رخ دهد. برای تشخیص آنفولانزا ممکن است تعدادی از علائم وجود داشته باشد مانند:

الف آبریزش بینی
ب سرفه
ج. تب شدید
د درد عضلات و بدن است
ه. ازدحام
f. اسهال
g. ورم ملتحمه خفیف

هنگامی که علائم آنفولانزا شناسایی شد، می توان آن را با کمک دوز ضد ویروسی درمان کرد. این داروها قادرند بیماری را در مدت زمان ۴۸ ساعت یا بیشتر درمان کنند.

۳٫ سرماخوردگی

سرماخوردگی یک مشکل رایج است که تقریباً برای همه در زمستان اتفاق می افتد. همچنین ممکن است منجر به تب ویروسی شود. اگرچه سرماخوردگی و تب های ویروسی در طول زمستان شایع تر است، اما می تواند در هر کودکی در طول سال نیز ایجاد شود. یک بچه ممکن است به مدت ۱ هفته تا ۲ هفته از تب ویروسی رنج ببرد. سرماخوردگی یا تب ویروسی را می توان با این علائم تشخیص داد:

الف سرفه
ب آبریزش بینی
ج. گلو درد
د ازدحام
ه. تب

این نوع بیماری را باید با آنفولانزا اشتباه گرفت زیرا علائم اسهال که در صورت آنفولانزا وجود دارد را ندارد. زمانی که کودکی دچار سرماخوردگی می شود، مهمترین چیز این است که او را هیدراته نگه دارید. کودک باید در آرامش و درمان شدید نگه داشته شود زیرا این نوع بیماری می تواند منجر به ضعف شدید شود.

۴٫ گلودرد استرپتوکوکی

گلودرد استرپتوکوکی یک عفونت باکتریایی است که فقط در زمستان اتفاق نمی‌افتد، بلکه ممکن است در فصل پاییز نیز رخ دهد. این امر عمدتاً توسط کودکان در گروه سنی ۵ تا ۱۵ سال تجربه می شود. برخی از علائم رایجی که ممکن است در کودک خود برای گلودرد استرپتوکوکی مشاهده کنید عبارتند از:

الف سردرد
ب معده درد
ج. گلو درد
د تب
ه. مشکل در بلع

گاهی اوقات این علائم می تواند با علائم دیگری مانند آبریزش بینی و سرفه نیز همراه باشد. شما باید مراقب این علائم برای گلودرد استرپتوکوکی باشید، زیرا اگر بثورات قرمز نیز ظاهر شود، می تواند علامتی برای مخملک باشد.

اگر فقط گلودرد استرپتوکوکی باشد، می توان به خوبی با کمک آنتی بیوتیک ها آن را درمان کرد. اما اگر کودک مبتلا به مخملک تشخیص داده شد، بسیار مهم است که در اولین فرصت با پزشک تماس بگیرید.

۵٫ آنفولانزای معده

آنفولانزای معده عمدتاً یک عفونت روده ای ویروسی است و توسط نوروویروس ایجاد می شود. شما نباید آن را با آنفولانزا اشتباه بگیرید. یکی از راه‌های تشخیص آنفولانزای معده این است که ممکن است کودک چند روز به طور مداوم استفراغ کند. می تواند از ۲ روز تا حتی یک هفته طول بکشد. برخی از علائم رایج وجود دارد که می تواند به تشخیص بیماری کمک کند مانند:

الف اسهال آبکی
ب استفراغ کردن
ج. تب خفیف
د درد در ناحیه شکم
ه. خستگی
f. سردرد

این ویروس می تواند در مدت زمان بسیار کوتاهی به بدن بچه حمله کرده و در ۲۴ ساعت رشد کند و از این رو مراقبت ویژه از بچه ها در زمستان ضروری است.

فصل های زمستان به دلیل شرایط آب و هوایی شگفت انگیزشان دوست داشتنی هستند. اما این فصلی است که باعث تعدادی بیماری به خصوص برای بچه ها می شود. والدین باید مراقب فرزندان خود باشند و عادات بهداشتی سالم را برای مقابله با عفونت ها آموزش دهند. همچنین، اجازه دادن به آنها برای خوردن غذای سالم و استراحت خوب مطمئنا می تواند به دور نگه داشتن این بیماری ها کمک کند.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا