پزشکی

درمان درد و التهاب آفتاب سوختگی با داروی خانگی

درمان درد و التهاب آفتاب سوختگی با داروی خانگی

هنگامی که به تسکین آفتاب سوختگی نیاز دارید، نمی خواهید منتظر آن بمانید. حتی آفتاب سوختگی خفیف می تواند باعث قرمزی، درد و التهاب پوست برای چند روز شود. همچنین ممکن است هنگام بهبودی خارش داشته باشید، به خصوص اگر پوست آفتاب سوخته شما کنده شود. می‌توانید با داروهای خانگی راه‌هایی برای کاهش درد و خارش در خانه‌تان پیدا کنید.

درمان های خانگی آفتاب سوختگی

از تسکین پوست گرفته تا راحت کردن خود و حفظ سلامتی خود، چیزهایی که احتمالاً از قبل در خانه دارید ممکن است بهترین چیز برای درد آفتاب سوختگی باشد.

بسیاری از این درمان‌ها شامل درمان‌های موضعی هستند که مستقیماً روی پوست اعمال می‌شوند. با هر داروی موضعی، ابتدا باید آن را روی یک ناحیه کوچک آزمایش کنید تا ببینید آیا پوست شما را تحریک می کند یا به آن حساسیت دارید.

حمام یا دوش خنک

حمام مختصر، دوش گرفتن و کمپرس حوله (آب درمانی) که به طور دوره ای در طول روز استفاده می شود ممکن است به خنک شدن پوست آفتاب سوخته شما کمک کند و آن را هیدراته نگه دارد. دمای آب باید خنک تا ولرم باشد. آبی که خیلی داغ است می‌تواند روغن‌های طبیعی پوست را از بین ببرد، البته به درد شما نمی‌افزاید. همچنین از صابون اجتناب کنید، زیرا می تواند خشک کننده و تحریک کننده باشد.

پس از حمام یا دوش گرفتن، پوست خود را به آرامی با یک حوله نرم بکشید اما آن را کاملا خشک نکنید. از یک مرطوب کننده برای به دام انداختن آب باقی مانده در پوست خود استفاده کنید تا از خشک شدن بیشتر آن جلوگیری کنید

ژل آلوئه ورا

آلوئه گیاهی بومی آفریقا است. برگ‌های سبز بلند حاوی ژل آلوئه ورا هستند که تحقیقات نشان می‌دهد اثرات ضد التهابی دارد و بازسازی پوست آسیب‌دیده توسط بدن شما را تسریع می‌کند. همچنین پوست را مرطوب می‌کند و ممکن است به جلوگیری از لایه‌برداری کمک کند. پوست سوخته را تسکین می دهد و به بهبود زخم ها کمک می کند.

بسیاری از داروخانه ها و فروشگاه های مواد غذایی بهداشتی ژل خالص آلوئه ورا را حمل می کنند. شما همچنین می توانید آن را مستقیماً از گیاه استفاده کنید – نیزه را ببرید، آن را باز کنید و ژل شفاف را از داخل برگ روی پوست خود بمالید. (از قسمت زرد چسبنده اجتناب کنید.) برای تسکین بیشتر آن، می توانید ژل آلوئه ورا خود را برای چند دقیقه در یخچال قرار دهید.

سرکه موضعی

سرکه سفید ساده یا سرکه سیب از داروهای محبوب آفتاب سوختگی هستند. اگرچه هیچ مدرک علمی پشت این داروی عامیانه وجود ندارد، بسیاری از مردم به آن پایبند هستند و شما می توانید انواع ادعاها را در مورد آن در اینترنت بیابید.

با این حال، سرکه اسیدی است و اگر به اندازه کافی رقیق نشود، می تواند باعث سوختگی شیمیایی شود. برخی توصیه‌ها می‌گویند که اگر از مقادیر مساوی سرکه و آب استفاده کنید، بی‌خطر است، اما باز هم، این تنها با شواهد حکایتی و نه علمی پشتیبانی می‌شود. اگر این درمان آفتاب سوختگی را امتحان می کنید، احتیاط کنید.

روش های پیشنهادی استفاده از سرکه و آب برای تسکین آفتاب سوختگی عبارتند از:

آن را در یک بطری اسپری قرار دهید و به طور دوره ای پوست خود را اسپری کنید
پارچه های شستشو را در آن خیس کنید و روی پوست خود قرار دهید
حمام کردن در آن

درمان درد و التهاب آفتاب سوختگی با داروی خانگی

روغن

اعتقاد بر این است که برخی از روغن‌های ضروری زمانی که به صورت موضعی استفاده می‌شوند دارای خواصی هستند که ممکن است به کاهش علائم آفتاب سوختگی کمک کند. در حالی که تحقیقات روی روغن‌های ضروری گسترده نیست، برخی شواهد نشان می‌دهند که چندین مورد ممکن است به طور موثر التهاب را کاهش داده و پوستی سالم را تقویت کنند، که ممکن است فوایدی برای آفتاب سوختگی داشته باشد. این روغن ها عبارتند از:

اسطوخودوس
بابونه
چوب صندل
ترنج
گشنیز

این روغن ها باید با روغن حامل مانند روغن نارگیل، بادام، جوجوبا یا روغن زیتون استفاده شوند. فقط به این دلیل که اسانس ها محصولات طبیعی هستند به این معنی نیست که بدون عوارض و خطرات هستند. همیشه از مشکلات احتمالی آگاه باشید و تمام تصمیمات درمانی را با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در میان بگذارید.

حمام بلغور جو دوسر

حمام بلغور جو دوسر دارای پشتوانه علمی برای استفاده در آفتاب سوختگی است. در حالی که آنها به طور خاص برای درد آفتاب سوختگی و سایر علائم مورد مطالعه قرار نگرفته اند، تحقیقات نشان می دهد بلغور جو دوسر دارای خواص ضد التهابی، ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی و ترمیم کننده پوست است – که همگی ممکن است برای پوست آفتاب سوخته مفید باشد – که آن را به یک افزودنی موثر حمام برای آتوپیک تبدیل می کند.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا