ریپورتاژ

پرورش قارچ در منزل – انواع قارچ و سود آن

پرورش قارچ چگونه است؟

 

پرورش قارچ کسب و کاری است که خیلی زود به درآمد می رسد و نیازی به سرمایه اولیه آنچنانی ندارد. همچنین اگر که علاقه مند به کسب درآمد در خانه می باشید شما می توانید مشغول به پرورش قارچ در منزل شوید تا به سودی تضمینی برسید. برای این کار لازم است تا با نحوه پرورش قارچ بیشتر آشنا شوید. مواردی از قبیل شرایط محیطی، شرایط نگهداری و… باید مورد بررسی قرار بگیرد تا به مرحله درآمدزایی برسید. پرورش قارچ ریسک سرمایه گذاری کمی دارد و در مقایسه با دیگر محصولات، ریسک کمتری دارد ولی می تواند به همان اندازه یا شاید بیشتر برای شما موفقیت مالی به ارمغان بیاورد.

 عکس پرورش قارچ

تاریخچه پرورش قارچ

مصرف قارچ از دوران پیش از تاریخ مسیح و در عصر شکار شروع شده است اما کشت آن در مزارع زیاد مرسوم نبوده و معمولا در داخل جنگل ها و کوهستان ها یافت می شده است. حتی در عصر امروزی هم همه قارچ ها کشت نمی شوند و بیشترشان در طبیعت یافت می شوند ولی برخی از نژادهای خوراکی از قارچ وجود دارند که در مزارع کشت می شوند و روانه بازار می شوند.

 

پرورش قارچ در منزل

پرورش دادن قارچ در منزل زیاد پیچیده نیست؛ اولین چیزی که مورد توجه قرار می گیرد تعیین کردن نوع قارچ می باشد. اینکه می خواهید قارچ صدفی پرورش دهید یا دکمه ای و یا حتی شیتاکه، بسیار در روند پرورش مهم است، چرا که هر یک از این مدل های مختلف فرایند مخصوص به خود را دارد. قارچ های صدفی باید در بستر کاه و پوشال پرورش پیدا کنند و همچنین قارچ های شیتاکه در پوشال های بدون رطوبت خشک بهتر نتیجه می دهند. این فرایند پرورش قارچ به آسانی صورت می گیرد و نیازی به تجهیزات مخصوصی ندارند. برای این کار اول از همه نیاز به یک سالن دارید، بزرگی این سالن بسته به حجم پرورشی است که خودتان تعیین می کنید. به عنوان مثال برای پرورش ۲ تن قارچ شما میتوانید از یک سالن ۲۰متری استفاده کنید. در این سالن باید عایق کاری صورت پذیرد و همچنین از اتلاف گرما باید جلوگیری شود. قفسه بندی و نصب تجهیزات دارای اهمیت بسیاری می باشد.

شما به ازای هر تن قارچی که می خواهید پرورش دهید نیاز به ۱ تن کمپوست دارید. استفاده از تجهیزاتی نظیر تایمر آبیاری می تواند منجر به کاهش هزینه های مصرفی و افزایش بازدهی محصولات شود.

 قارچ دکمه ای سفید

انواع قارچ ها پرورشی

 

تنوع قارچ های پرورشی بسیار می باشد و مهم ترین نکته در رابطه با مدل های مختلف قارچ در سمی بودنشان است، اینکه می شود آنها را به عنوان قارچ خوراکی مصرف کرد یا خیر. در ادامه با برخی از محبوب ترین مدل های قارچ خوراکی آشنا می شوید:

  • قارچ دکمه ای سفید: از پرطرفدار ترین قارچ های پرورشی، قارچ دکمه ای سفید می باشد. بیشتر افرادی که در فکر پرورش قارچ هستند، این قارچ را مد نظر خود قرار می دهند.
  • قارچ دنبلان: نوعی قارچ مخصوص است که ارزش بالایی در بازار جهانی برای خود پیدا کرده است. از این قارچ در صنعت داروسازی استفاده می شود چرا که بسیار مقوی بوده و خواص فوق العاده ای به همراه خود دارد. به عنوان مثال بیماران دیابتی از قارچ دنبلان برای کاهش قند خون شان استفاده میکنند.
  • قارچ کرمینو: یک نوع قارچ طلایی رنگ است با اسم بینی بلاس شهرت یافته است. بافت آن تقریبا سفت است و طعمی شبیه به قارچ دکمه ای سفید دارد.
  • قارچ پورتوبلو: این قارچ محبوب ذائقه ی ایتالیایی ها است و از آن در غذا هایشان استفاده می کنند. این قارچ اندازه بزرگی دارد به حدی که در برخی مواقع از آن به عنوان نان همبرگر استفاده می کنند. بافت این قارچ شبیه به گوشت است و معمولا به صورت باربیکیو و قارچ شکم پر استفاده می شود.
  • قارچ شیتاکه: این قارچ مناسب افرادی است که طب سنتی انجام می دهند. شکلی بلوطی مانند دارد به رنگ قهوه ای با عطر و رایحه ی جنگل. پرورش این نوع قارچ بسیار ساده می باشد فقط مهم است که تمام مراحل آن به صورت اصولی انجام شود.

 

آیا پرورش قارچ سودآور است؟

سوالی که ذهن شمایی که در حال مطالعه این مقاله هستید را درگیر می کند این این که آیا واقعا پرورش قارچ سودآور است؟ در جواب باید گفت اگر که مراحل پرورش به صورت دقیق و اصولی اجرا شود، بله یک تجارت پولساز می باشد که آینده تجاری خوبی خواهد داشت.

منبع: https://parsinoo.ir/

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا