خمس چیست و به چه چیزی تعلق میگیرد؟
خمس چیست و به چه چیزی تعلق میگیرد؟
امیدواریم از خواندن این مطلب، ((خمس چیست و به چه چیزی تعلق میگیرد؟)) لذت ببرید و برایتان مفید باشد،از همراهی شماسپاسگذاریم.
خُمس در اصطلاح شرع، حقی است که خروج آن از مال، واجب بوده و به دو قمست تقسیم میشود که یک قسمت آن سهم امام علیه السلام است و قسمت دیگر آن سهم سادات میباشد که به توضیح آن میپردازیم.
خمس از نظر لغت و شرع یعنی چه؟
خمس از نظر لغت به معنای یک پنجم است و در شرع خمس عبارت است از اینکه هر مسلمانی که بالغ و عاقل باشد با شرایط و تفصیلی که بعداً بیان خواهیم کرد بر او لازم است که خمس هفت چیز را به عنوان حق واجب الهی بدهد و به طور کلی خمس دو قسمت می شود یک قسمت از آن خدا و پیامبر و اولی الامر (امام) است که با وجود امام معصوم سهم خدا و پیامبر نیز حق امام می باشد که از آن به سهم امام تعبیر می شود و قسمت دیگر آن حق سادات مستمند و درمانده است که به آن سهم سادات گفته می شود.
خمس از دیدگاه قرآن
خداوند در آیه زیر وجوب خمس و مصارف آن را به طور فشرده بیان نموده و اهمیّت آن را گوشزد کرده است.
«وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبى وَ الْیَتامی وَ الْمَساکِینِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ إِنْ کُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَ ما أَنْزَلْنا عَلى عَبْدِنا»[۱]
(یعنی ای مؤمنان) بدانید که آنچه به شما غنیمت و فایده رسد (کم یا زیاد) خمس (یک پنجم) آن مخصوص خدا و رسول و خویشان او و یتیمان و فقیران و در راه ماندگان است اگر یتیمان به خدا و آنچه بر بنده خود نازل کرده ایم دارید.
اگر چه متعارف از غنیمت چیزی است که در جنگ از دشمن به دست می آید ولی با توجه به گفتار اهل لغت که غنیمت را مطلق سود گرفته اند و بر حسب روایات فراوانی که از پیغمبر اکرم و ائمه ـ علیهم السّلام ـ رسیده آیه خمس شامل فوائد و سودهای دیگر نیز می گردد چنانکه پیغمبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: «وَ اخراجُ الخُمسِ مِنْ کلِّ مایَملِکُهُ اَحَدٌ مِنَ النّاس» یعنی خمس از هر چه انسان مالک شود اخراج می گردد.
و شخصی از موسی ابن جعفر ـ علیهما السلام ـ پرسید از چه چیز خمس باید داده شود؟ فرمود«فی کُلِّ ما اَفادَ النّاسُ مِنْ قَلیلٍ اَوْ کَثیرٍ» یعنی در هر چیزی که مردم فائده برند کم باشد یا زیاد (باید خمس آن داده شود).
با در نظر گرفتن روش رسول اکرم و امامان معصوم ـ علیهم السّلام ـ که خمس را از امور دیگری غیر از غنیمت های جنگی نیز می گرفته اند و موارد فراوانی که نقل شده رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ به دادن خمس امر می کرد از جمله آن حضرت به طایفه بنی قیس نوشت «فَاَنتُم اِنْ اَقَمْتُمُ الصَّلوهَ و آتَیتُم الزَّکوهَ و اَعطَیتُم سهمَ اللهِ و الصفِی فَاَنتُمْ آمِنونَ» یعنی اگر شما نماز را به پا دارید و زکات و خمس بدهید در امانید.
و آن حضرت همچنان که افرادی را برای جمع آوری زکات می فرستاد برای گرفتن خمس نیز مأمورینی را اعزام می فرمود چنانکه علی ـ علیه السلام ـ را به یمن اعزام داشت و دستور داد خمس را از آنها بگیرد. و مردی از بنی اسد را نیز مأمور گرفتن خمس کرد. لذا جای تردید باقی نمی ماند که مقصود از آیه خمس لزوم خمس در موارد دیگری از سود علاوه بر غنائم جنگی نیزخواهد بود و با توجه به آنچه ذکر شد و بسیاری از مدارک و روایات دیگر علمای شیعه فتوا داده اند که آیه مزبور شامل سودهای دیگری نیز می شود و علاوه بر لزوم دادن خمس غنیمتهای جنگی در شش مورد دیگر (که بعداً بیان می شود) نیز دادن خمس را واجب دانسته اند.
و نکته قابل توجهی که آیه مزبور به آن اشاره کرده است اهمیّت خمس می باشد که می فرماید: «باید خمس سودی که می برید بدهید اگر به خدا و آنچه بر بنده خود نازل کرده ایم ایمان دارید» و می رساند که اگر بر کسی خمس واجب شده و از دادن آن خودداری می کند به خدا و آنچه بر پیامبر نازل شده ایمان و اعتقاد ندارد.
ادامه مقاله خمس چیست؟
در هفت چیز خمس واجب مىشود:
۱٫ منفعت و در آمد کسب و کار ۲٫ معدن ۳٫ گنج ۴٫ مال حلال مخلوط به حرام ۵٫ جواهرى که بواسطۀ غواصى یعنى فرو رفتن در دریا به دست مىآید ۶٫ غنیمت جنگ ۷٫ زمینى که کافر ذمّى از مسلمان بخرد.
اما آنچه معمولا مورد ابتلای اکثر افراد بوده و از کیفیت آن سؤال میشود، قسمت اول یعنی «خمس درآمد» است، که فقها در توضیح آن میفرمایند:
هرگاه انسان از تجارت یا صنعت، یا کسبهاى دیگر، مالى به دست آورد، چنانچه از مخارج سال خود او و خانواده اش زیاد آید، باید خمس، یعنى یک پنجم آن را به مصارف خاص خود برساند. که برای آگاهی از این مصارف می توانید به نمایه: ۶۹۰ (پرداخت خمس و اجازۀ مراجع)، در همین سایت مراجعه نمایید.
به عنوان مثال: اگر کارمندی، در ۳۱ فرودین ماه، اولین حقوق خود را دریافت کند و تمام درآمد سالیانه اش (تا ۳۱ فرودین سال بعد) را به طور عادی خرج خود و خانواده اش کرد، خمسی به درآمد او تعلق نمی گیرد . اما اگر در پایان سال خمسی وی (۳۱فروردین)، مقداری از درآمدش زیاد بیاید (مثلا آن را در بانک پس انداز کرده باشد)، باید یک پنجم آن را به دفتر مرجع تقلید خود تحویل دهد تا ایشان آن را به مصارف مربوطه برسانند.
۱۰ نکته مهم برای محاسبه خمس
این گزارش به تشریح ده روش برای محاسبه مبلغ خمس سالانه پرداخته است.
۱-تعیین مرجع تقلید
در ابتدای محاسبه خمس، لازم است از شخصی که برای تعیین سال خمسی مراجعه نموده است، سؤال شود که مقلد کدام یک از مراجع تقلید میباشد؛ زیرا در بعضی مسائل خمس اختلاف فتوا وجود دارد، البته بخشی از این اختلاف به تشخیص حکم بر میگردد و برخی به تعیین موضوع.
۲- ابتدا و انتهای سال خمسی
ابتدای سال خمسی: لازم است در مقام محاسبه خمس به این نکته توجه شود که «ابتدای سال خمسی» یک امر جعلی و قراردادی نیست که بتوان آن را بدون علت یا با علت تغییر داد؛ بلکه ابتدای سال خمسی یک امر «حقیقی» بوده؛ به یکی از دو امر زیر محقق میشود:
الف) برای کسانی که از اولین درآمد، خمس مال خود را پرداختهاند، ابتدای سال خمسی آنها، اولین درآمد آنان میباشد و در هر سال همان موقع باید به حساب خود رسیدگی کنند؛
ب) برای کسانی که از آغاز، خمس خود را محاسبه نکرده و نپرداختهاند و بعد با مصالحه مجتهد جامعالشرایط سال خمسی را شروع کردهاند، ابتدای سال خمسی همان زمانی است که مصالحه نموده و حساب سال تعیین کردهاند.
انتهای سال خمسی: مقصود از «سال» در باب خمس، دوازده ماه است، نه اینکه مانند باب زکات، یازده ماه باشد.
اینک سؤال این است که آیا مقصود، دوازده ماه قمری است یا شمسی؟ دیدگاه مراجع تقلید در این زمینه مختلف است؛ برخی مراجع انتهای سال خمسی را مطلقاً قمری دانستهاند و برخی مطلقاً شمسی، و گروهی نیز قائل به تفصیل شدهاند که باید هر کسی به مرجع مربوط به خود مراجعه کند.
ادامه مقاله خمس چیست؟
۳- دستگردان
مثال: فرض کنیم اموال شخصی محاسبه و او پنج میلیون تومان خمس بدهکار شده است؛ ولی پانصد هزار تومان بیشتر ندارد. در این صورت او همان پانصد هزار تومان را به وکیل مرجع تقلید خود میپردازد، سپس وکیل مرجع آن را پذیرفته، به وی قرض میدهد و او میپذیرد و باز آن شخص همان پانصد هزار تومان را به عنوان خمس به وکیل مرجع تقلیدش میپردازد و همینطور تا ده مرتبه رد و بدل میشود. برای آخرین بار، وی پانصد هزار تومان را به وکیل مرجع تقلید میپردازد و چهار میلیون و پانصد هزار تومان بر ذمّهاش باقی میماند که بهتدریج آن را میپردازد.
دو تذکر:
الف) دستگردان، مختص به موردی است که محاسبه کننده «وکیل» مرجع تقلید در خصوص دریافت خمس بوده و اجازه دستگردان داشته باشد.
ب) آنچه آوردیم مربوط به آنجاست که اقساط خمسی، از درآمد سال قبل پرداخت گردد؛ اما چنانچه شخصی بخواهد از درآمد سال جدید خمسی، اقساط خمس را بپردازد، لازم است از مرجع تقلید خود کسب تکلیف نماید؛ زیرا برخی از فقها در این مورد، پرداخت یک پنجم اقساط را نیز لازم میدانند، چون درآمدهای سال، خمس دارد بهجز آنچه که در مؤونه زندگی مصرف گردد و پرداخت اقساط خمس جزء مؤونه زندگی بهحساب نمیآید. مثلاً کسی که مقدار خمس حسابشدهاش بیست میلیون تومان است و بخواهد از درآمد سال جدید خمسی بپردازد، باید به جای بیست میلیون تومان، بیست و چهار میلیون تومان پرداخت نماید.
ادامه مقاله خمس چیست؟
۴- تعدّد سال خمسی
۵- مؤونه
از جمله اصول محاسبه خمس این است که «مؤونه» را به شمار نیاورده، آنچه را اشخاص برای زندگی خود هزینه نمودهاند، از گردونه حساب خارج نماییم؛ چنانچه امام معصوم(علیه السلام) میفرماید:
«الْخُمُسُ بَعْدَ مَئُونَتِهِ وَ مَئُونَهِ عِیَالِهِ وَ بَعْدَ خَرَاجِ السُّلْطَانِ؛ خمس [تعلق میگیرد] پس از [خارج کردن] مخارج خود و عیالش و بعد از [پرداخت] خراج (مالیات) سلطان.»
بر این اساس، بر هرچه از درآمد سال جاری صَرف خرید مایحتاج زندگی شده است، خمس تعلق نمیگیرد.
توجه به چند نکته در این زمینه ضروری است:
الف) زمان، مکان و شأن اشخاص در مقوله «مؤونه» دخالت دارد؛ یعنی ممکن است چیزهایی در زمان یا مکانی بخشی از مخارج زندگی به شمار روند، در حالی که همان چیزها در زمان یا مکانی دیگر، جزء مؤونه به شمار نروند و نیز ممکن است شأن شخصی اقتضا کند که لوازمی از زندگی را دارا باشد، در حالی که شأن فرد دیگر در همان زمان و مکان چنین نباشد. بر این اساس، هر پولی که به حسب زمان، مکان و شأن افراد، جزء مایحتاج و مخارج زندگی به شمار رود و قبل از فرا رسیدن سال خمسی، آن پول در طریق مایحتاج هزینه شده و به کار گرفته شود، خمس بر آن تعلّق نمیگیرد.
ب) ملاک در مؤونه، فعلیّت است، نه شأنیّت (یعنی آنچه در زندگی خود خرج و هزینه کرده است)؛ به عبارت دیگر، هزینهای به طور یقین مُسقِط خمس است که به فعلیّت درآمده، برای مخارج زندگی صَرف شود. مثل اینکه با درآمد حاصله از کسب و کار، مایحتاج زندگی را خریداری نموده و به کار گیرد.
صورت مقابل مسئله این است که شخصی درآمدش را پسانداز نموده، به خود سخت گیرد و مایحتاج زندگی خویش را تأمین ننماید. در این صورت مسئله محل خلاف است که آیا خمس بر اموال جمع شده تعلّق میگیرد یا نه؟!
ج) مخارج «افراطی» از تعلّق خمس خارج نمیشود و به عبارت دیگر، پرداخت خمس اسرافهایی که در مسیر مخارج صورت میگیرد، لازم است، گرچه مقوله «هزینه» محقق شده است. علت مطلب مزبور این است که در مفهوم مؤونه «اقتصاد و میانهروی» اخذ شده است، لذا خرجهای غیر ضروری و اسراف گونه، اصلاً مؤونه به شمار نمیرود.
د) مصرف مال در حرام نیز مؤونه به شمار نمیرود. سرّ مطلب این است که هرگز مال حرام، بخشی از مؤونه و مخارج زندگی محسوب نمیشود. بر این اساس، لازم است خمس هزینههای حرام زندگی پرداخت شود؛ هزینههایی مانند سفر حرام (چه خود سفر حرام باشد و چه برای انجام حرامی مسافرت کرده باشد)، مخارج برگزاری مجالس معصیت، هزینه صرف شده در تهیه مأکولات و مشروبات حرام و یا هزینه انجام هر معصیتی.
هـ) مقصود از مؤونه، تنها هزینه مورد نیاز خود شخص نیست؛ بلکه اعم است از مخارج خود شخص و افراد تحت تکفّل وی؛ چه آن افراد، واجب النفقه وی باشند، مانند همسر، فرزندان و پدر و مادر فقیر شخص، یا اینکه نفقه آنها واجب نباشد، مانند میهمان.
ادامه مقاله خمس چیست؟
۶- سرمایه
۷- خمس و زکات
۸- مخمَّس
الف) اگر ارزش بازاری مخمّس افزایش پیدا کند، در این صورت به فتوای برخی از فقها، بر آن افزایش قیمت، خمس تعلق میگیرد. مانند اینکه شخصی خمس زمین را پرداخت نموده، ولی بعد قیمت زمین بالا برود.
ب) قانون «المخمّس لا یخمّس» در موردی است که یک عنوان برای تعلق وجوب خمس محقق گردد؛ زیرا در غیر این صورت ممکن است دو یا چند بار خمس واجب شود. مثلاً چنانچه مال حرام و حلال مخلوط گردد، بهطوریکه نه مقدار مال حرام مشخص باشد و نه مالک آن، در این صورت، اخراج خمس، مطهِّر آن مال است. حال اگر همین مال مُخَمّس، یک سال در دست مالک بماند و از سال خمسی زیاد آید، از آنجا که مازاد بر مؤونه سال است، مجدداً خمس بر آن تعلّق میگیرد.
۹- قرض
۱۰- طلب
پایان مقاله خمس چیست؟.